wtorek, 13 marca 2018

"Każdego dnia" David Levithan


„Zakochać się to jedno, a co innego - poczuć, że ktoś zakochuje się w tobie.
Czuć się odpowiedzialnym za tę miłość.


Tytuł: Każdego dnia
Autor: David Levithan
Tłumaczenie: Donata Olejnik
Strony: 256
Bohater/ka: A/Rhiannon
Wydawnictwo: Dolnośląskie


Każdego dnia tak samo – bez ostrzeżenia – A nie wie, kim dzisiaj będzie i gdzie się znajdzie. A pogodził się ze swoim wyjątkowym losem, ustalił nawet zasady, których stara się przestrzegać: Nie angażować się. Nie rzucać się w oczy. Nie mieszać w cudzym życiu.
Aż do pewnego poranka, kiedy A budzi się w ciele Justina i poznaje jego dziewczynę, Rhiannon. Od tej chwili przestają obowiązywać wszelkie zasady, bowiem A wreszcie znalazł kogoś, z kim pragnie być – każdego dnia, bez wyjątku. (Opis-Lubimy czytać)






Jak myślicie, jak byście się czuli, gdybyście nie wiedzieli, gdzie jutro będziecie, ani co będziecie robili? Wszystko byłoby dla Was niewiadomą. Tak samo jest z A. Co to w ogóle za imię? Bohater sam je sobie nadał żeby się czymś od innych odróżnić. Codziennie jest kimś innym i codziennie próbuje przeżyć dzień bez ingerowania w czyjeś życie. Do czasu. Pewnego dnia A wstępuje w ciało Justina, chłopaka Rhiannon i nie wiedzieć czemu widzi w dziewczynie coś. Spędzają razem dzień inny niż dotychczas. Wybierają się na wagary na plażę, a dzień kończą miłą nutą. A  zaczyna czuć coś do dziewczyny Justina. Od tej pory codziennie będąc w innych ciałach chce być jak najbliżej niej. Robi wszystko, by mogli się spotkać. Raz jako dziewczyna o imieniu Amy, raz jako chłopak imieniem Nathan i wiele innych. Każdego dnia próbują pokonać dzielące kilometry i przeszkody, by być razem. Za wszelką cenę. Wcześniej po prostu przeżywał dni tak jak przeżyliby je ich właściciele.

„- Mogę cię o coś zapytać? - zwracam się do Amelii.
- Pewnie. O co?
- Gdybym codziennie budziła się w innym ciele, gdybyś nigdy nie miała pojęcia, jak będę wyglądała następnego dnia, nadal byś mnie kochała? (..)
- Nawet gdybyś była zielona, miała brodę i penisa między nogami. Nawet gdybyś miała pomarańczowe brwi i pieprzyk na całym policzku i długi nos, który wsadzałabyś mi w oko przy każdym pocałunku. Nawet gdybyś ważyła trzysta pięćdziesiąt kilo, a pod pachami miała kępę włosów wielkości dobermana. Nawet wtedy bym cię kochała. 
- Ja ciebie też - mówię,
Łatwo powiedzieć, skoro tak nigdy nie będzie.

A tak naprawdę nie jest ani chłopakiem ani dziewczyną .Jest bytem .Jednak mimo to ma swoje uczucia i swój charakter. Jest dobry, nigdy nie chce wyrządzić nikomu krzywdy. Nie jest egoistą. Od małego wędruje i nigdy nie zagrzeje nigdzie miejsca. Wszystko, co przeżywa jest ulotne. Rhiannon pierwszy raz spędziła z chłopakiem miły dzień. Justin to egoistyczny dupek, który nie traktuje jej poważnie. Dziewczynie po dniu spędzonym z A pozostają jedynie wspomnienia. Justin niczego nie pamięta. Gdy dowiaduje się prawdy o A nie wierzy mu, ale z czasem oswaja się z tą wiadomością.
Poprzez A poznajemy różnych nastolatków z różnymi problemami. A pomaga dziewczynie, która myśli o śmierci. Jednak popełnia też błędy. Nathan myśli, że opętał go szatan.





Autor nie do końca wyjawia, co dzieje się z bohaterem. Nie wiadomo czemu taki jest. Po prostu taki jest i tyle. Książkę czytało się szybko, pochłonęłam ją w dwa dni. Nie ma podziału na rozdziały, lecz na dni z życia A. Ciekawy zabieg. Narratorem jest A, dlatego po krótce wiemy kim są osoby, w których w danym momencie jest.

Okładka filmowa bardzo mi się podoba. Są to kadry z filmu. Oryginalna okładka nie podoba mi się i pewnie dlatego wcześniej książka nie rzuciła mi się w oczy.
Bonusem w książce w wydaniu filmowym są fotosy z filmu <3 Jest ich aż 8. Fajnie to wygląda i możemy wyobrazić sobie bohaterów.

„Według mojego doświadczenie pożądanie to pożądanie, a miłość to miłość. Nigdy nie zakochiwałem się w płci, zawsze w konkretnych osobach. Dla mnie to oczywiste i nie mogę zrozumieć, dlaczego niektórym wydaje się to takie trudne.

W ostatnim tygodniu byłam również na seansie w kinie. Miałam ochotę na to już od stycznia. I oczywiście nie rozczarowałam się. Niektóre wątki troszkę zostały pozmieniane, niektóre opuszczono. Każdy, kto czytał zaraz wychwyci zmiany. Ogólnie jednak całość wyszła w porządku, dlatego kto nie lubi czytać, lub ma za mało czasu, może poznać tą historię z filmu.

Podsumowując historia nietypowa, ale ciekawa. Młodzieżowa książka, ale i dorośli mogą się nią zachwycić. Tak naprawdę historia bohaterów skupia się na pokonywaniu przeszkód, jakimi są niepewność jutra, wygląd zewnętrzny, czy odległość. Czy taka miłość może przetrwać? Przekonajcie się sami i poznajcie historię A i Rhiannon.

„Chciałem, żeby miłość wszystko zwyciężyła, ale to niemożliwe.
Sama nie da rady.
Liczyłem na to, że my pokonamy wszystko w jej imieniu.





Dziękuję!



64 komentarze:

  1. Poluje na tę książkę! Z chęcią przeczytam :)

    OdpowiedzUsuń
  2. Już raczej mniej czytam młodzieżówek niż więcej, ale twoja recenzja brzmi zachęcająco :)

    OdpowiedzUsuń
  3. Do przeczytania mam pokaźny stosik książek, więc póki co się nie skuszę, ale sama historia zainteresowała mnie na tyle, że chętnie obejrzę, jeżeli będę miała okazję :)

    OdpowiedzUsuń
  4. Brzmi bardzo ciekawie :) sam pomysl bytu, ktory codziennie zmienia cialo, jest interesujący :)

    OdpowiedzUsuń
  5. Ja czytam jedynie kryminały, ale widzę, że chyba czas to zmienić.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Ja nie lubię ograniczać się do jednego gatunku :-)

      Usuń
  6. Zaciekawił mnie film, ale widzę, że i książkę warto przeczytać. Btw. oglądałam niedawno anime o bardzo podobnej historii i było super.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Ja lubię sprawdzać co zostało zmienione w filmie :-D o może sama poszukam :-)

      Usuń
  7. Całkiem fajna historia jest zawarta w tej książce.

    OdpowiedzUsuń
  8. Ta propozycja do mnie mocno przemawia chętnie bym przeczytała :)
    Mój blog

    OdpowiedzUsuń
  9. Do mnie jednak nie przemawia, z resztą wydaje mi się że to już typowo dla młodzieży.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Szkoda, czasem i coś młodzieżowego może być fajne :-)

      Usuń
  10. zdecydowanie dla mnie, mam zamiar obejrzeć film

    OdpowiedzUsuń
  11. Myślę, że książka wciągła by mnie swoją niecodzienną fabułą

    OdpowiedzUsuń
  12. Cudo, cudo i jeszcze raz cudo! Ta książka strasznie nas zainteresowała i chyba wypożyczymy ją na przerwę świąteczną :)

    OdpowiedzUsuń
  13. Kurde..Muszę znowu zacząć czytać książki tylko brak czasu.. ;/

    OdpowiedzUsuń
  14. Jeszcze przed świętami widziałam zwiastun i byłam oczarowana bo lubię taki typ filmów. Na książkę nie mam czasu ale na film tak. Nie mam z kim pójść teraz do kina ale poczekam jak wejdzie do internetu i od razu oglądam bo ta historia mnie zaciekawiła bardzo :)

    OdpowiedzUsuń
  15. Nie przepadam za tym, kiedy autor skąpi wyjaśnień odnośnie głównych postaci, jednak ta pozycja całkiem mnie ciekawi - szczególnie po przeczytaniu przytoczonych przez Ciebie cytatów.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Czasem autor może coś specjalnie zatajać ;-) polecam ;-)

      Usuń
  16. Podoba mi sie. Z chęcią przeczytam

    OdpowiedzUsuń
  17. Właśnie poszukuję tej książki.

    OdpowiedzUsuń
  18. Film obejrzę. Ciągle się zastanawiam jak to jest przeczytać książkę w dwa dni, ale w końcu parę lat temu też tak czytałam.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Czasem jak książka wciągnie to tak już jest ;-)

      Usuń
  19. jeszcze nie miałam okazji jej czytać.

    OdpowiedzUsuń
  20. Fabuła wydaje się ciekawa i chętnie sięgnę po tą książkę. Wprawdzie A dziwnie dla mnie brzmi, bo po obejrzeniu Pretty Little Liars 'A' kojarzy mi się tylko ze Słodkimi Kłamstewkami.

    OdpowiedzUsuń
  21. Dużo o niej słyszałam czas się za nią zabrać

    OdpowiedzUsuń
  22. Ja za młodzieżowymi ksiązkami nie przepadam, ale kto wie, może by mi się spodobała :)

    OdpowiedzUsuń
  23. Bardzo profesjonalna recenzja Kochana , ale tymczasowo brak mi czasu na książki , więc odpuszczam :*

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Dziękuję bardzo :-* może kiedyś się uda znaleźć ten czas ;-)

      Usuń
  24. Raczej nie dla mnie ta książka, ale i tak dobrze było przeczytać jej recenzje :)

    OdpowiedzUsuń
  25. Książkę tę przeczytałam w dość krótkim czasie, jednak nie zrobiła na mnie dużego wrażenia, najbardziej ciekawił mnie właśnie ten wątek paranormalny, niestety nie było go specjalnie dużo. :P

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Szkoda ;-) no właśnie autor bardziej skupił się na czymś innym ;-)

      Usuń
  26. Była mega, chociaż zakończenie mnie jak i Ciebie nie usatysfakcjonowało, ale przyznaj że było to inne niż zazwyczaj w książkach :D

    OdpowiedzUsuń
  27. Raczej nie brzmi jak książka dla nie :)

    OdpowiedzUsuń
  28. Ksiażki nie czytałam, ale byłam na filmie i był naprawdę świetny:)

    OdpowiedzUsuń
  29. Nie czytałam tej książki, ale słyszałam o niej bardzo wiele pozytywnych opinii i na pewno w najbliższym czasie sięgnę po tę książkę.

    OdpowiedzUsuń
  30. Jak dobrze, że was mam (ciebie i Justi) i wiem, co w pracy mówić o książkach, po które sama w życiu nie sięgnę :D

    OdpowiedzUsuń

Dziękuję za każdy komentarz :)
Jest to dla mnie motywacja do dalszej pracy :)
Zostawiając komentarz wyrażasz zgodę na przetwarzanie Twoich danych osobowych.